Wat doet een content manager?
Een Content Manager is verantwoordelijk voor de inhoud van de website. Vaak fungeert de Content Manager als Social Media Coördinator. Hij of zij zorgt dat er goede en relevante teksten, artikelen, foto’s of andere vormen van content wordt verzameld. Vervolgens zet de Manager deze inhoud op de website(s) en andere online kanalen. Soms schrijft de Content Manager zelf teksten, maar hij of zij redigeert meestal de teksten die worden aangeleverd. Hij moet er dus voor zorgen dat alles wat op de website staat foutloos is en er goed uitziet.
Omdat het Internet constant verandert moet ook de Content Manager steeds de inhoud en werking van de website updaten. Hij of zij zal dan ook enig inzicht in technologische ontwikkelingen moeten hebben. De website is tegenwoordig het visitekaartje van een bedrijf en is daarom erg belangrijk. Daarnaast speelt social media ook een steeds grotere rol. De Content Manager zorgt dat er steeds nieuwe content verschijnt.
De Content Manager moet met zijn tijd meegaan en zich inleven in bezoekers om een idee te krijgen van hoe potentiële klanten de website zien en hoe deze (commercieel gezien) zo optimaal mogelijk vormgegeven en ingevuld kan worden. Een Content Manager zal de website(s) regelmatig moeten actualiseren om met bezoekers mee te veranderen.



Taken die een content manager op zich kan nemen:
- Schrijven en redigeren van teksten
- Adviseren over optimalisatie van de website op alle gebieden
- Uitvoeren van e-mailcampagnes
- Voeren van overleg met interne en externe betrokkenen omtrent de content van de website
- Analyseren en interpreteren van statistieken (aantal clicks, aantal bezoekers etc.)
- Bijhouden van internet ontwikkelingen en zo nodig hierop inspelen
- Beheren van de website op inhoudelijk niveau
- Website teksten updaten
- Nieuwe blog op website plaatsen
- Nieuw artikel/whitepaper op website plaatsen
- Plaatjes/foto’s zoeken ter illustratie bij blog/artikel
- Video op website plaatsen
- Social media berichten plaatsen
Waar werken content managers?
Bij grote bedrijven vallen de Content Coördinators meestal onder de communicatieafdeling. Maar steeds meer kleinere bedrijven en ook ZZP-ers zien de noodzaak van goed online zichtbaar- en vindbaarheid in. Vaak is het echter geen volledige functie. Daarom is deze functie ook goed geschikt om locatie onafhankelijk te doen voor een aantal uur in de week. Content Coördinators kunnen makkelijk flexibel werken. Het is erg makkelijk voor hen om zelfstandig en onafhankelijk hun werk te doen.