Een virtual assistant is de moderne variant van een secretaresse of personal assistant. Vandaag de dag kunnen we immers bijna alle taken online uitvoeren. We kunnen via de cloud bij alle gegevens, programma’s online draaien en tools zoals E-mail en Skype als communicatiemiddel gebruiken. Steeds meer bedrijven, ondernemers en managers zetten een Virtual Assistant in, die dan specifieke taken op zich neemt.
Het inhuren van virtueel assistenten (VA’s) is in Nederland behoorlijk in opkomst. Met name kleinere ondernemers realiseren zich dat een bedrijf bouwen niet in je eentje gaat, net zoals dat bij grotere bedrijven ook niet kan. Je hoeft als zelfstandige geen eigen personeel in te huren als je wilt groeien. Je kunt een andere zelfstandige aan je bedrijf koppelen, die bepaalde taken voor je overneemt.
WAT DOET EEN VIRTUAL ASSISTANT?
Een Virtual Assistant, ook wel VA genoemd is een professional die op afstand managers of (zelfstandige) ondernemers ondersteunt. Het doel van een VA is om de ondernemer te ontzorgen zodat hij/zij niet langer bezig is met allerlei taken waar eigenlijk helemaal geen tijd voor is. VA’s helpen dus bij het groeien van een bedrijf.
De achtergrond van een VA is vaak secretarieel, organiserend, ondersteunend of administratief. Ze zijn dus de perfecte ondersteuner voor zelfstandige ondernemers of managers. E-mail correspondentie, het beantwoorden van Skype-telefoongesprekken, data entry en het bijwerken van websites zijn slechts enkele taken die je kunt doen als Virtual Assistant.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN VIRTUAL ASSISTANT?
Geen extra kosten voor een werkplek
Geen reistijd
De VA kan zijn eigen werktijd bepalen
De VA heeft (meestal) zelf beschikbaarheid over apparatuur, programma’s, tools en kan eenvoudig aan de slag
Voor een VA is het samenwerken erg flexibel. Zowel het werken op afstand als het gericht aantal uren inhuren is mogelijk.
WELKE TAKEN KAN EEN VA OP ZICH KAN NEMEN?
Voorbeelden van secretariële taken:
- Email lezen en beantwoorden van algemene mailbox
- Email lezen en beantwoorden van zelfstandig ondernemer
- Email ordenen en opschonen
- Agenda beheren, afspraken maken, bevestigingen sturen
- Lunch/diner afspraken maken en restaurant boeken
- Digitaal archief opzetten
- Digitaal archiveren
- Back up draaien van bestanden
- Taken prioriteren
- Planning maken t.b.v. deadlines
- Bewaken van deadlines
- Versturen van emails/brieven/brochures etc.
- Kantoorbenodigdheden bestellen
- Uitwerken en redigeren van teksten
- Stukken scannen en archiveren
- Telefonisch informatie opvragen
Voorbeelden van ondersteuning bij de financiële taken:
- Zorgdragen dat de financiële administratie up to date is
- Bonnen verzamelen en registeren
- Facturen en bonnen in boekhoudsysteem inboeken
- Facturen maken en versturen
- Checken of facturen betaald zijn
- Aanmaningen versturen
- Openstaande facturen nabellen
- Bij termijnbetalingen overzicht maken en betaalstatus bijhouden
- Online betalingssysteem implementeren
- Vervaldatum Inkoopcontracten bewaken
- Nieuwe inkoop uitzoeken/offertes opvragen
- Financieel archief bijhouden
- Budgetbewaking bij projecten bijhouden
Wil je werken als Virtual Assistant, of wil je hier meer over weten? Klik dan op onderstaande link: